کوه طور در قران
کوه طور در قران


از سوی دیگر جمعی از بنی‌اسرائیل با اصرار و تأکید از موسی ـ علیه‌السلام ـ خواستند که خدا را مشاهده کننند، و اگر او را مشاهده نکنند هرگز ایمان نخواهند آورد، موسی ـ علیه‌السلام ـ هرچه آن‌ها را نصیحت کرد، فایده نداشت، سرانجام موسی ـ علیه‌السلام ـ از میان آن‌ها هفتادنفر را برگزید و همراه خود به میعادگاه پروردگار (کوه طور) برد، موسی ـ علیه‌السلام ـ در کوه طور تقاضای بنی‌اسرائیل را چنین به خدا عرض کرد:
«رَبِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَیکَ؛ پروردگارا خودت را به من نشان بده تا تو را ببینم.»
خداوند فرمود: «هرگز مرا نخواهی دید، ولی به کوه بنگر اگر در جای خود ثابت ماند، مرا خواهی دید.»

ناگاه موسی ـ علیه‌السلام ـ دید تجلّی خداوند باعث شد که کوه نابود شود، و همسان زمین گردد، موسی ـ علیه‌السلام ـ از مشاهده این صحنه هول‌انگیز، چنان وحشت‌زده شد که مدهوش بر روی زمین افتاد. وقتی که به هوش آمد، عرض کرد: پروردگارا! تو منزّه هستی، من به سوی تو باز می‌گردم و توبه می‌کنم، و من از نخستین مؤمنان هستم.


و در آیه ۱۵۵ سوره اعراف چنین آمده:
«موسی از قوم خود هفتاد نفر از مردان را برای میعادگاه ما برگزید وقتی که آن‌ها را به کوه طور برد زمین لرزه آن‌ها را فراگرفت و همه آن‌ها هلاک شدند.


این‌ همان تجلّی قدرت خدا بر کوه بود، چرا که قوم موسی ـ علیه‌السلام ـ از موسی ـ علیه‌السلام ـ خواسته بودند از خدا بخواهد که خود را نشان دهد، با این‌که خداوند دیدنی نیست، تجلّی خدا بر کوه طور و هلاکت هفتادنفر از قوم موسی ـ علیه‌السلام ـ و مدهوش شدن خود موسی ـ علیه‌السلام ـ، همه مجازات آن‌ها بود که چرا چنین تقاضایی کرده‌اند و هم نشان دادن قدرت الهی بود، تا آن‌جا با دیدن جلوه‌های قدرت الهی، با چشم باطن خدا را بنگرند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: معجزات و اسرار قران، ،
:: برچسب‌ها: طور, موسی, بنی اسراییل, طور سینا,
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : پنج شنبه 7 فروردين 1399
زمان : 18:16


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.